Sürrenal (Böbrek Üstü Bezi) Tümörleri

Böbrek üstü bezi adrenal bez, sürrenal bez diye de adlandırılır. Her iki böbreğin üst kısmında bulunan vücudumuzun idamesi için çok önemli hormonlar salgılayan korteks ve medulla olarak iki bölümden oluşan üçgen şeklinde sarı renkli bezlerdir.

Adrenal korteks dış kımını oluştururu ve buradan kortizol aldosteron ve dehidroepiandrosteron hormonları salgılanır. Bu hormonlar metabolizmayı düzenler, vücut şekli saç büyümesi gibi vücut şekillerini kontrol eder.

Adrenal medulla ise iç kısmını oluşturur ve dopamin, adrenalin ve noradrenalin gibi vücudun strese bağlı tepkilerini kontrol eder.

Böbrek üstü bezinde atipik kontrolsüz çoğalan hücrelerin kitle oluşturması neticesi oluşan durumdur. İyi huylu (selim, erkek, benin) ya da kötü huylu (kötü, dişi, habis, malin) olabilir. Sürrenal tümörleri ayrıca dışarıdan yani akciğer böbrek gibi başka organların metastazı (yayılması) sonucu da görülebilir.

Böbrek üstü işlevinin tümöre nedeniyle aşırı artışına bağlı olarak yüksek tansiyon, kalp çarpıntısı, sinirlilik, korku, baş ağrısı, yüzde kızarıklık, aydede yüz, kilo alımı, aşırı terleme, krın çatlakları, bazen aşırı zayıflık, yüzde sivilce artışı, cinsel istek bozuklukları, sodyum potasyum değişiklikleri gibi ciddi sonuçlar olabilmekltedir.

İşlevsel olmayan böbrek üstü bezi tümörleri genellikle başka bir nedenle araştırma yapılırken ultrasonografi, MRI ya da BT de büyümüş kitlenin görülmesiyle ortaya çıkar. Sonra tümörün işlevsel olup olmadığına bakılır.

İşlevsel tümörlerde ise hasta hormonların fazla salınımına bağlı şikayet ve belirtilerle gelir. Hastadan iyi bir tıbbi geçmiş alınır ve ayrıntılı bir fizik muayene yapılır. Sonra sürrenale yönelik ilaçlı üst karın MRI ya da BT yapılır.

İlave olarak kan hormon düzeyleri, idrar analizi yapılmalıdır. İşlevsel tümörlerde mutlaka endokrinoloji uzmanından yardım alınmalıdır.